lördag 31 december 2011

Årskrönika 2011

Ännu ett år har nått sitt slut och ett nytt står för dörren. År 2011 är utan tvekan det mest händelserika året i mitt 34-åriga liv. Främst har det varit året då jag blev mamma och vi blev en liten familj. Det har bjudit på så mycket lycka men också en del svårigheter. Allt har jag inte delat med mig av här på bloggen & under många månader hann jag inte med Ljuva lantliv alls. Så här summerar jag året som gick.

Januari
Älskade, underbara & efterlängtade barn. Äntligen kom ni till oss! Liv och Viktor föddes med två minuters mellanrum den 18 januari och livet fick en ny mening.


Februari

Nybliven mamma. Allt tid och energi gick till att få ihop vardagen med två små bebisar att ta hand om och en kropp som ska läka efter kejsarsnittet. Att vara själv med barnen, när mannen gått tillbaka till arbetet, var minst sagt en utmaning. Gråt och lycka om vart annat.


Mars
Även mars var en tuff månad men barnen började i alla fall så smått hitta dygnsrytmen. Många praktiska problem fyllde vardagen. Hur matar man två hungriga bebisar samtidigt? Hur nattar man dom själv? Hur tröstar man när båda är ledsna? Mycket dåligt samvete och jag kände att ett barn alltid blev lidande. Skulle det inte vara ett rosenskimmer att få barn? Var är dom rosa molnen vi skulle sväva på? Vi firade påsken här hemma i all enkelhet & planerade barndop.


April
Foto: Anne-Charlotte Andersson/Kristin Fägerskjöld

Vårt hem var med i norska tidningen BoligDröm. En av mina drömmar och mål gick i uppfyllelse. Sedan dess har vi gjort om en del i huset och nu satsar vi framåt. Lantliv nästa!! Men först ska vi hinna med lite mer utomhus.


Maj


Min man får hemska smärtor i ryggen som visar sig vara ett diskbråck. Sjukskrivning och ett smärre helvete börjar. Allt vi har planerat rinner ut i sanden. Bara vardagen i sig själv är svår med två fyra månaders tvillingar och en man som varken kan sitta, ligga eller stå nån längre stund...


Juni

Vi tar varje dag som den kommer och kämpar på. Blogglusten är borta! Jag gör inga inlägg alls i juni. Sommaren känns tyvärr mest tung!


Juli


Vi försöker göra det bästa av situationen och börjar inreda Liv och Viktors rum. Jag syr kuddar till en myshörna, bord & stolar kommer på plats och barnen sover sina första nätter i sitt nya rum. Det går sådär. Jag springer fram och tillbaka mellan rummen hela natten. Får nästan ingen sömn alls. Mannen känner sig maktlös som inte kan hjälpa till.


Augusti
Sommarens färg är blå:
För mig är blått i olika sköna nyanser en av sommarens finaste färger. Min man tycker att jag just nu är inne i en väldigt blå period. Blå ripsmattor från Nyblom & Kollén, blåvit randiga hissgardiner i två rum och nu senast blå kuddar till soffan. Får nog snällt hålla med. Just nu känner jag mig väldigt blå, fast på ett bra sätt. Drömmer om härliga blåvita sängkläder och nytvättade badhandukar, blå såklart och med den där underbara doften av sommar som det får när det torkar på vindan i trädgården. (Ur inlägget Sommarens färg 2011-08-09)


September

Äntligen, det känns som det går på rätt håll! Mannen började sakta sakta känna sig lite bättre. Barnen sover mer sammanhängande, kan sitta upp ordentligt när dom äter och vardagen flyter på lite enklare.


Oktober


Efter att i princip inte haft tid eller lust att blogga alls under året blev jag så inspirerad att börja med Ljuva lantliv igen. En nystart helt enkelt! Jag tror det var höstens sprakande färger som väckte min kreativa sida till liv. Jag försöker utmana mig själv vad gäller styling, fotografering och redigering. Barnen sover bättre och vi får mer struktur på dagarna. Jag kan utnyttja sovpassen på dagarna till att pyssla.


November

Nu är jag i full gång igen med bloggen. I november höll jag en tävling tillsammans med danska företaget Ramsign. För första gången blev jag kontaktad av ett företag som ville sponsra en tävling hos mig. Jättekul!
Jag startade även Ljuva lantliv på Facebook, öppnade en frågelåda och ändrade om en del i småbilderna på bloggen.
Hemma började julstöket komma igång inför första advent. En underbar tid! Doftande hyacinter överallt. Vi började även tapetsera i hallen.
Jag känner mig mer och mer hemma i rollen som mamma till två bebisar. Vi har äntligen hittat en vardag som fungerar!


December

Julpynt, pepparkaksbak och annat härligt som hör julen till. Första julen för barnen och lite ovant för oss att hinna julstöka med två små att ta hand. Men jul blev det i alla fall och en riktigt mysig sådan.
Köket blev färdigtapetserat och vi blev så nöjda. Bara trappan kvar nu innan det är dags att gå på sovrummet.
Jag blev månadens bloggare i tidningen Lantliv. Vilken ära! En hel del nya vänner hittade till bloggen! Varmt välkomna!

Ja, det här året har verkligen bjudit på en hel del, både gott och ont!
Min fina mamma brukar citera dikten:
"Alla dessa dagar som kom och gick, inte visste jag att det var livet!"
Å det är väl precis så det är.

Nu återstår bara att önska er alla ett Gott Nytt År!
Hoppas vi kan följas åt under 2012! Det är med glädje jag ser fram emot ett nytt år med min lilla familj, inspirerande bloggande, nya utmaningar och massor av roligt arbete här hemma. Fokus ligger på att färdigställa min blomsterverkstad, utekök och kryddland. En massa kul med andra ord!

Tack för det här året! För alla värmande ord och härlig stämning här på bloggen!

Kram Anna


21 kommentarer:

  1. Så flotte billeder, du har vist i løbet af året. Også en sød måde at følge tvillingerne, og hvor er de dog blevet dejlige.

    Jeg vil ønske dig og din familie en dejlig aften & et lykkebringende 2012

    Klem Birgitte

    SvaraRadera
  2. Fin årskrönika!

    Gott Nytt År :)

    Nyårskram från Australien♥

    SvaraRadera
  3. Hej Anna, vilket tufft år det har varit. Jag har ju inte tvillingar, men har två kompisar som har det, så jag vet tankarna kring både den enorma magen och hur man tar hand om dem samtidigt ;-) Vill bara säga att det går bra till slut, även om det är kämpigt i början! Min man har förresten också haft diskbråck, mitt i vår renovering, jag var lipfärdig för det var första veckan på mitt nya jobb. Hann jobba en vecka, sedan fick jag ta föräldraledigt (det var när Matilda var bara ett år) istället för Sven, och ta hand om både honom och henne hemma, suck. Verkligen inte någon rolig tid men det gick, det med. Med regelbunden träning så funkar nu hans rygg mycket bättre utan några mediciner eller ingrepp. Så skönt!

    Min mormor brukar säga "är det ingen som har dött så ordnar det sig" och så är det väl, man klarar en massa man inte tror. och det brukar bli bra till slut, men visst är det ett helsike när man är mitt uppe i en sådan jobbig period.

    Hoppas 2012 blir lugnare för dig och att ni får ett jättebra år med era två små sötingar! Gott nytt år till er alla fyra! (Eller sex, inklusive katterna?)

    SvaraRadera
  4. Hej Anna ! Låter som du har fullt upp. Grattis till de två små sötisarna!Såg din blogg i lantliv (som jag inte kan leva utan) och vill genast gå in o titta och gud vad mysigt! Bor själv på en 4-längad skånegård nära helsingborg och har en liten inspirationsbutik med inredning och min egen design bla träskor.Ja som du säger så är det alltid jobb, fixa fönster, snickra mm jag gör rätt mkt själv, murar tex är jätteroligt! och till nästa år har jag jättemånga projekt. spännande läsning i din blogg har redan varit inne o läst tre ggr. Ha ett gott nytt år ! Hälsningar Charlotte charlottes butik

    SvaraRadera
  5. Hej
    Önskar dej ett gott nytt år
    kram Annika

    SvaraRadera
  6. Vilken fin årskrönika! Underbara bilder och vad söta de är dina små ♥♥

    Ett riktigt GOTT NYTT ÅR önskar jag dig!
    Kram och ha en fin kväll!

    SvaraRadera
  7. Härlig årskavalkad!!
    Underbara små sötingar!

    Önskar dig och dina kära ett GOTT NYTT ÅR!!
    Nyårskram Tina

    SvaraRadera
  8. Väldigt vackra barn och dom är lyckligast i världen som har just er som sina föräldrar...vi har en dotter som är blir tre år om två veckor och visst drabbar livet en emellanåt med trötthet, tidsbrist, samvete, jobb, hem, människor i sin omgivning ja hela vardagen blir ibland nåt annat än man önskar sig just då. Gläds åt ert fantastiska hem där ni kan samla energi och landa när det känns tungt. Efter regn kommer sol, alltid!
    Kram Anna V

    SvaraRadera
  9. Fin årskrönika du gjort!
    Känner igen mig mycket i vad du skriver om trötthet, osäkerhet, och självklart lycka när det gäller att få barn! Tappade själv både ork och inspiration gällande bloggen, men hoppas det kommer tillbaka med det nya året! ;)

    Grattis ännu till att du blev månadens blogg i Lantliv, det förtjänar du verkligen! :)

    Önskar dig ett riktigt GOTT NYTT ÅR!
    Kram!

    SvaraRadera
  10. Gott nytt år önskar jag dig med!
    Ha det bäst! Åse

    SvaraRadera
  11. Vilken jätte fin årskrönika du gjort!
    Jag förstår att att du har haft det tufft och haft att göra så att det räcker och blir över.
    Dikten din mamma brukar läsa är nog bland det bästa jag läst,hälsa henna det =).
    Gott nytt år så hörs vi snart igen.

    Kram Thess

    SvaraRadera
  12. Gott nytt år, så söta dina tvillingar är våra har blivit 11 år så jag vet hur fullt upp det kan vara.
    kram Theres

    SvaraRadera
  13. Vilken superfin årskrönika och så fint du beskriver er vardag!! Livet är verkligen inte helt enkelt att leva alla gånger, men om det inte vore för dessa svackor så kanske man inte skulle uppskatta allt det underbara så mycket däremellan. Skönt att allt börjat reda upp sig på alla plan!! Ser fram att följa din fina blogg under 2012!

    Mååååååååååånga kraaaaaaamizar aka

    SvaraRadera
  14. These are lovely images! Have a fabulous week ahead, Kellie xx

    SvaraRadera
  15. Vilken härlig årskrönika!
    Önskar dig ett fint 2012 och hoppas att alla dina drömmar slår in =)
    Kram Jannike

    SvaraRadera
  16. Vilket fint inlägg du bjuder på! Ärligt och härligt. Och vackra bilder!
    Dikten är väldigt fin och sann.
    Hoppas du får ett underbart år!

    SvaraRadera
  17. Hej!
    Hittade hit från lantliv, grattis till att vara månadens blogg!
    Jättefin årskrönika, jag lägger till dig i min lista på bloggen så jag inte missar dina inlägg.
    Kram Anna

    SvaraRadera
  18. Vilket fantastiskt fint inlägg. Och vilket år fullt av lycka blandat med förtvivlan. Men tänk också vilken tuff tid som både du och din man klarade er igenom och nu har ni 2012 framför er som förhoppningsvis bara kan bli bättre. Två underbara barn har ni. Och det här med rosenskimret och rosa moln är ju en sanning med modifikation när man får barn. Jag har en 6 månaders bebis. Jag skulle inte vilja ändra på någonting. Han är det bästa jag(vi) har men hur man än vrider och vänder på det så är allt inte rosenskimmer med små små barn. De kräver sitt. Så är det bara. Även om de är det bästa man någonsin har tillverkat :)

    Gott nytt år kära du och lycka till med dina drömmar. Du har en underbar blogg, ett fint hem att visa upp och två söta barn. Läs det här inlägget emellanåt och tänk vad duktig du varit som faktiskt tog dig igenom allt. Starkare!

    Kram Josefin

    SvaraRadera
  19. Hej Anna!
    Vilken söt blogg du har. Vilket år du har haft, blandat glädje och tråkigheter.. Jag känner igen en del.. Men, som tur är blir det ju bättre.. Stor Kram o önskan om ett ljuvligt 2012/ Marie

    SvaraRadera
  20. Två riktiga godingar du har där! :)
    Förstår att det varit ett tufft år för er... Hoppas ni får det riktigt bra på det här nya året!

    kram, Ann-Christine

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en hälsning till mig. ♥

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails