fredag 12 februari 2010

Färska kryddor...

Färsk oregano

Hjälper mot förkylning kanske?

...kanske är bra för en snörvelfia som jag. Här kommer en liten lägesrapport från Ystad.

Näsa: täppt och svullen
Smak: obefintlig
Nysningar: ungefär var femte minut och 3 - 4 på raken
Energinivå: noll
Helhetsbedömning: under isen

Finns det nån krydda som råder bot på dessa symptom? Nån som vet?

I helgen är det alla hjärtans dag. Kärleken är ju livets krydda så kanske är det det som får mig på benen igen. Just nu är det sängläge som gäller i alla fall.

Önskar dig en mysig fredagskväll!


♥ ♥ ♥

4 kommentarer:

  1. Har tittat in till dig ett par gånger och njutit av dina fina bilder. Idag vill jag ge tillbaka, inte i bilder, men i tips. Eftersom du undrar om det finns nån krydda mot din förkylning.
    Jag hade kring årskiftet häftiga problem med bihålorna efter en svår influensa. Jag bor i Tyskland och här kör man nog mycket med "naturliga" medel innan man griper till starka mediciner. Min läkare föreslog att jag skulle göra inhalationsbad (du vet, kastrull under näsan och handduk över huvudet) med fänkålste. Att dricka fänkålste ska även vara bra. Att dricka mycket är alltid bra, särskilt varma drycker (helst osötat). Glöm honung, det retar en hals mer än mildrar säger min läkare. Likaså citroner, dem ska man äta i förebyggande syfte och inte när man redan är sjuk.

    Nässpray är tabu! om det inte är havssalt vill säga, det är bra. Här i Tyskland kör man även med "nässpolningar", d v s man låter havssaltvatten rinna in i ena näsborren och ut i det andra...låter lite konstigt, men sköljer ut alla bakterier och tömmer näsan lite.
    För övrigt föreslog min läkare en mild och nyttig näring (kokt potatis och grönsaker). Inga starka saker. Från sött och onyttigt ska man hålla sig borta, det ÄR gott, men GÖR inte gott.
    Hoppas att mina tips var till lite hjälp och att du kryar på dig snart!
    Kram Elle

    SvaraRadera
  2. Oj, där fick du mycket tips, jag kan nog inte följa dem eftersom jag är en riktig godisgris..
    Kul att du tittar in till mig hoppas du blir bättre!
    Kram och ha en bra alla hjärtans dag!
    Anna

    SvaraRadera
  3. Hoppas att du kryar på dej.Ha en mysig fredag och en härlig Alla ♥ Dag Varmkram Rita ♥

    SvaraRadera
  4. Hej Anna!
    Kryddor är livet köpte 4 st idag och vad det luktar gott.
    Fint ljust i dina bilder.
    Kul när du tittar in.
    Ha en skön helg
    Annika

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en hälsning till mig. ♥

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails