torsdag 15 oktober 2015

En rundtur i vårt kök och matrum.



Okej, är ni redo för att ta en rundtur i vårt köksbygge?

Äntligen har jag hunnit med att åka ut till vårt fina Stinshus och såklart fotograferat en himmelens massa bilder. Jag tänkte ge er en överblick av hur rummet ser ut, hur långt vi har kommit och dom val vi har gjort. Utfärdar redan nu en varning för gediget bildregn. 

Det ni ser här ovan på första bilden är vyn från den blivande matplatsen. Rummet är stort, hela 40 kvadrat, och murspisen står nästan i mitten. Med andra kan man njuta av elden från alla håll och kanter. I köket valde vi ett tåligt linoleumgolv i grått och vitt. Resten av rummet har trägolv som ni ser. Köket är från IKEA och luckan heter Hittarp. En pärlspontslucka även i det här köket alltså. Det fina med Hittarp är att alla täckskivor ser likadana ut som luckorna. Stort plus. Allra högst upp kommer det att sättas en kröningslist och det ska inte vara något mellanrum mellan överskåp och tak. Jag tänker att det kommer att ge en mer platsbygd och gedigen känsla.




Bänkskivorna i köket är gjorda av ek men på köksön ville vi gärna ha nån form av stenskiva. Om jag hade fått bestämma helt fritt hade jag valt en ljus marmorskiva men jag tycker faktiskt att den här ljusgrå stenskivan är riktigt fin och ett himla plånboksvänligt alternativ. 




En av många saker jag föll för med huset var den här dörren ut till trädgården. Ljuset som flödar in är helt fantastiskt. Och jag har alltid drömt om att kunna gå barfota ut från köket och äta frukost på solvarmt trädäck. Till höger om dörren tänkte jag sätta upp några skafferihyllor (har ju en förkärlek för sådana som ni kanske vet vid det här laget). 



Och här ser ni rummet från andra hållet. Tanken är att köksdörren och alla fyra fönster ska målas vita.
Trots röran ser ni kanske att vi har satt pärlspont allra längs ner och även på väggarna vid sidan om murspisen. På sikt kommer vi att tapetsera och det lutar åt Pigkammaren från Duro. Men till en början kommer väggarna att målas vita dom med. Den där tiden till allt man vill göra finns bara inte och viktigast i nuläget är att allt känns fräscht till inflyttningen. 




Ja, här har vi den del som så småningom ska ha en dubbel porslinsho men den rackarn går ju inte att få tag på i hela Europa så vi får börja med en enkelho. När den riktiga kommer tar man bara helt enkelt upp ett större hål och fäller ner vasken i skivan. Det blir nog bra det med om än lite omständigt.




Och kranen den ser ut så här. 
En riktigt fin detalj i köket tycker jag. Just denna kranen hittade vi här. Även handtag, beslag och krokar kommer att vara i mässing. En del från IKEA, en del härifrån. Så kul att blanda upp IKEA (som jag tycker är kanonbra) med sånt som känns lite mer unikt och originellt. 




 Rummet, eller dörröppningen i alla fall, ni skymtar allra längst ner går till vårt sovrum. Även där finns en dörr ut till träddäcket. Japp, ännu en sak jag föll för direkt.

Svänger man till höger direkt efter det rutiga golvet kommer man till vår hall (som till min lycka dessutom är en riktig stor sådan). Mer om den en annan dag. Och går man förbi murspisen kommer man till vardagsrummet men där var sånt kaos att det inte gick så bra att fota. Det får komma längre fram.


 Ja, så här ser det alltså ut tre veckor innan inflyttningen.
Som tur är kommer bästa snickarna till helgen (tack gode gud) och får till allt det där sista som vi inte själva hinner med. Utan hjälp vete katten hur det hade gått men det mesta brukar ju lösa sig.

Och inflyttning det blir det ju i alla fall oavsett.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du vill lämna en hälsning till mig. ♥

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails