onsdag 30 november 2016

En julbekännelse.






Jag ska inte ljuga.

Att spendera timmar på att slå in paket är kanske inte min absoluta favoritsyssla. Och timmar börjar det ju nämligen bli nu med tre egna barn, småkusinerna och övriga nära och kära. Men jag gör det såklart ändå för jag njuter desto mer av att se hur fint det blir och jag gillar verkligen tanken på att ha lagt både tid och omtanke på att göra varje julklapp så där riktigt tjusig.

Och det hela blir ju så mycket mysigare och definitivt roligare om man laddar upp med vackra omslagspapper, snören, band och andra fina detaljer. Julmusik, fri tillgång till pepparkakor och största glaset glögg är självklara måsten för hålla ångan uppe och ta sig igenom det hela med förståndet i behåll. 

I år går mina klappar i brunt och brons. Naturmaterial och jordiga toner. Kottar, hjärtan och stjärnor. Ja, jag är precis sådär nördig att jag dessutom gillar när alla paket harmonierar med varandra. Överlag har jag lite svårt för sånt som inte gör det om jag ska vara ärlig; jag är lite av en perfektionist utrustad med en överdriven förkärlek för ordning och reda. Jag har svårt för allt från ojämna saldon på konton (hur knasigt särskilt när man arbetar på bank?) till oreda i skafferiet. Men barnen ger mig som tur är mycket övning i att allt inte behöver vara så perfekt. I deras värld betyder det inte särskilt mycket. Barn har ju en tendens att göra just det, att ta udden av en del av våra egenheter och ge perspektiv på tillvaron.


Nåväl, från min julbekännelse och raskt över till nuet. 
 Lite VAB blev det för oss i veckan. Den här gången är det Lillebror har fått någon slags blåsor i munnen och är såklart rejält trött och grinig av att ha ont och inte kunna äta. Usch och fy för alla dessa barnbaciller. Själv vaknade jag med halsont och världens lock för örat som bara vägrar ge med sig. Tröstar mig med att det kunde varit värre, typ magsjuka eller något annat vidrigt. 


Nu väntar sängen och det alldeles bums och med en gång.
Hoppas på att vakna aningens mindre lomhörd imorgon.



***

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du vill lämna en hälsning till mig. ♥

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails