onsdag 4 augusti 2010

Inlagda gurkor

Nyskrubbade Västeråsgurkor...

...och doftande dillkronor

Godaste gurkan

Sommar i en burk

Ett av mina sommarmåsten är att lägga in gurkor. Så enkelt och så gott! Jag brukar följa ett jättebra recept ur Lantliv. I år var inget undantag utan första dagen på semestern åkte tidning, burkar och kryddor fram tillsammans med gurkor, dill och mycket pepparrot.

Det härliga receptet...

...kommer från Lantliv

Redo att ätas om 1 - 2 dagar

Här hemma går det framåt med renoveringen av våra uthus men det tar längre tid än beräknat och en del planer får tyvärr skjutas fram tills nästa vår. Efter fem års renoverande borde man ha lärt sig att planera sin tid men det är tydligen inte något som blir lättare med åren. Som vanligt vill man för mycket på för kort tid. Ja ja, bra blir det i alla fall och det är ju ändå huvudsaken!

Ha en riktigt mysig helg!
Kram Anna



GODASTE GURKAN

2 kg Västeråsgurkor
dillkronor
3-4 lagerblad
1 bit skivad pepparrot, 10 cm lång
2 msk brunt senapsfrö
2 dl ättika 24%
7,5 dl vatten
1 kg strösocker
1,5 tsk salt
ev atamon

1. Tvätta och borsta gurkorna
2. Torka av dom och skär i ganska tjocka skivor
3. Varva gurka, dillkronor och kryddor i rena burkar
4. Koka upp ättika, vatten, socker och salt och häll den heta lagen över gurkorna.
5 Låt svalna och förslut. Förvara svalt.
Du kan äta gurkan redan efter 1 - 2 dygn. Om du ska förvara burkarna länge, blanda i 1 tsk atamon.

11 kommentarer:

  1. Hi Anna,
    it looks so delicious!!!
    Have a nice weekend,
    Yvonne

    SvaraRadera
  2. Så fantastisk fine bilder! Blir glad bare av å se på de:) Og ikke minst drømmer jeg meg bort i agurkverden:)

    Klem Kaja:)

    SvaraRadera
  3. Hej Anna, vad du är rar, tack för orden om reportaget om oss i Lantliv! :-)

    Jag har fått ditt mail med texten tillbaka men inte hunnit svara, vi håller på med trädgården ute och är inte så mkt inne. Precis som du så säger jag att man väl vid det här laget borde ha lärt sig att allt tar mer tid (och pengar) än man tror, men icke. Jag räknar ut vad jag tror det kommer ta i tidsåtgång, lägger på dubbla tiden, och ändå blir det fel!!!! Nåja, jag tror ändå att skynda långsamt är bra. Ni får trösta er med det.

    Gurkorna ser smarriga ut. Du får gärna lägga ut receptet för jag kommer inte ihåg om jag har det kvar...

    Kram kram till er och sköt om er!!!!
    /Kristin

    SvaraRadera
  4. Åååå vad gott med gurka.Kan man be att få receptet?Önskar dej en skön lördag.Kram Rita ♥

    SvaraRadera
  5. Mums! Det ska jag också ta och göra när jag kommer hem igen!

    Ha en fin helg!
    Kram Maria

    SvaraRadera
  6. jag hjälpte alltid min farmor förr, nu blev jag sugen på att prova själv...är ju så gott med egen gjort gurka!!! kramis semlan

    SvaraRadera
  7. Mmm vad gott det ser ut med egen inlagd gurka. Det är så vackert med glasburkarna, gurkan och dillen.

    Ha en fin söndag!
    Kram,
    Regina

    SvaraRadera
  8. Ååå vad gott det ser ut,har du lust att dela med dig av receptet..:)...Önskar dig en skön kväll...Kram/Annelie

    SvaraRadera
  9. ser mycket gott ut :) kanske något man ska prova sig på . Mycket enkelt recept

    Tack för tipset

    Kramar Malin

    SvaraRadera
  10. Å vad det såg gott ut! Vill bara säga att att vi håller på att sälja ditt reportage. Har bara inte fått svar ännu..väntar med spänning.
    Ha det så bra
    Kram Lotta

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en hälsning till mig. ♥

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails